Uczniowie Szkoły Podstawowej w Bieśniku wzięli udział w wycieczce edukacyjnej w ramach nagrody #ekoLidera przyznanej Gminie Łużna

W piątek (tj. 29 września br.) na Zamku w Nowym Wiśniczu odbyła się uroczysta gala #ekoLIDER 30-lecia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Aż trzydzieści dziewięć instytucji z województwa małopolskiego zostało wyróżnionych za działania w zakresie ochrony środowiska, gospodarki wodnej oraz edukacji ekologicznej.

W tym roku wyróżniono łącznie prawie 40 podmiotów w 13 kategoriach! Wśród nich swoje miejsce znalazła Gmina Łużna, która zrealizowała 7 projektów edukacyjnych z udziałem środków WFOŚiGW. Samorządowi z Łużnej przypadło zaszczytne drugie miejsce w kategorii #ekoPRZEDSIĘWZIĘCIE.

W ramach nagrody Gmina Łużna otrzymała 11 tysięcy złotych. Decyzją Pana Wójta Gminy Łużna, Mariusza Tarsy środki te przeznaczone zostały na organizację wycieczki edukacyjnej dla uczniów z tych szkół, które realizowały ww. projekty ekologiczne tj. Szkoły Podstawowej im. Świętej Królowej Jadwigi w Bieśniku oraz Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Biesnej.

W ramach wycieczki uczniowie mieli możliwość zwiedzania ciekawej wystawy w Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ. Grupa młodsza zwiedzała wystawę pt. „Zwierzęta i człowiek w przyrodzie”. Wystawa prezentowała przegląd współcześnie występujących zwierząt wielokomórkowych, zestaw eksponatów w postaci preparatów mokrych i suchych oraz modeli pokazujących zróżnicowanie danej grupy zwierząt. Jest to układ unikalny, ponieważ niewiele jednostek na świecie posiada materiały wystarczające do zobrazowania tak ogromnej różnorodności form życia. Dzięki takiej aranżacji uczniowie mogli prześledzić jak zmieniały się plany budowy i wygląd morfologiczny na różnych etapach ewolucji.

Grupa starsza zwiedzała wystawę pt. „Historia, życie i budowa Ziemi”. Wystawa przedstawiała historię życia na Ziemi od prekambru do czasów współczesnych. W tej części ekspozycji uczniowie oglądali 11 dioram obrazujących życie w wybranych ekosystemach wodnych i lądowych z każdego okresu geologicznego od końca prekambru po neogen. Modele w dioramach są odwzorowaniem organizmów w skali 1:1 lub pomniejszonych. W towarzyszących im gablotach znajdowały się, pochodzące z całego świata, liczne skamieniałości zwierząt i roślin żyjących od prekambru po holocen, reprezentujących różne grupy systematyczne. Uzupełnieniem tej części wystawy były naturalnej wielkości modele czaszek dinozaurów: triceratopsa i tarbozaura, szkieletu pterozaura oraz szczęk rekina megalodona. Uczniowie mieli możliwość zwiedzania również wystawy z mineralogii, gdzie główną część ekspozycji zajmowały minerały ułożone wg. klasyfikcji Nickela-Strunza opartej na składzie chemicznym i strukturze krystalicznej.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie wystawy w Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI „W stronę ciemności”. Starsza grupa uczniów dowiedziała się i doświadczyła: Jak postrzegają świat niewidomi? Jak to jest nic nie widzieć? Jak ważne są pozostałe zmysły? Ile tak naprawdę dostrzegają? Na wystawie w stronę ciemności zgasły całkowicie światła, a niewidomy przewodnik wprowadził nas do królestwa zmysłów. Nasza wyobraźnia wykreowała obraz tego, co jest niewidoczne, była to wystawa, której nie mogliśmy zobaczyć, a jedynie poczuć. Uczniowie mieli niesamowite wrażenia i dzięki temu zrozumieli jak czują się osoby niewidome.

Na koniec dnia odbyły się zajęcia na lotnisku KRAKÓW BALICE. Podczas zajęć, wraz z instruktorem, uczniowie poznali kluczowe elementy infrastruktury terminalowej oraz lotnicze sformułowania w języku angielskim.